REPORTAJ în Istanbul, în cartierul general al Ford Otosan

REPORTAJ în Istanbul, în cartierul general al Ford Otosan

Multă lume se întreabă ce se află în spatele preluării uzinei Ford din Craiova de către Ford Otosan din Turcia. O vizită făcută chiar la sediul acestei companii, în Istanbul, ne-a ajutat să descoperim cât de mare este importanța parteneriatului dintre Ford și Koc Holding pentru marca americană de automobile.

Ford Otosan este o companie care face parte dintr-un veritabil gigant industrial al Turciei, cu activități în aproape toate ramurile industriale. După preluarea uzinei de automobile din Craiova, Ford Otosan a anunțat investiții de aproape 500 de milioane de euro în fabrica românească, pentru a pregăti producția a nu mai puțin de cinci automobile complet noi. L-am întâlnit pe Güven Özyurt, director general al Ford Otosan, la Istanbul, în cadrul unei vizite desfășurate la mai multe facilități ale companiei, toate aflate în zona Istanbul. Prima mărturisire a șefului Otosan făcută jurnaliștilor români a fost una referitoare la fabrica din Craiova. „Sunt foarte mulțumit de investiția din România”.

Lansări de modele electrice pe bandă

„Suntem gata să demarăm producția noii generații Ford Courier la Craiova, odată cu investițiile pe care le facem. Vom investi în modernizarea liniilor de producție și urmează să decidem dacă vom construi și o fabrică de baterii”, ne-a declarat Güven Özyurt. Ford Otosan se va extinde pentru prima dată în Uniunea Europeană cu o unitate de producție, prin intermediul uzinei din Craiova. După ce producția din România va crește la un nivel de 272.000 de unități, compania turco-americană va ajunge la aproximativ 900.000 de autovehicule produse, cea mai mare parte a acestora fiind vehicule comerciale.

„Vom atinge 272.000 de autovehicule odată cu startul modelelor Courier. Un prag de 300.000 de automobile este unul posibil, dar dacă ajungem la ținta propusă, deja vom fi foarte aproape”, a mai spus Güven Özyurt. El ne-a mărturisit că a fost foarte încântat de uzina craioveană, despre care spune că din multe puncte de vedere este la același nivel tehnologic cu cele din Turcia. „Avem un grup de furnizori, aproximativ șapte companii, unii sunt deja în România, pe care vrem să-i atragem la Craiova pentru  participa la producția noilor modele”, mai explică Guven impactul industrial al noii investiții estimaăt la 490 de milioane de euro într-o primă fază.

Pentru a porni producția primei perechi de Ford Courier, Transit și Tourneo, Ford Craiova va opri asamblarea primului SUV produs de Ford în România. „Vom opri EcoSport în luna decembrie, pentru a pregăti liniile de la Craiova”, a declarat pentru Profit.ro Dave Johnston, numărul 2 în Ford Otosan, reprezentantul Ford în managementul companiei. Johnston a declarat că, de la preluarea uzinei, vine foarte des în România și este foarte încântat atât de uzină, cât și de nivelul angajaților din Craiova. „Este o investiție importantă pentru noi și avem încredere în viitorul uzinei”.

Ford Courier este un model complet nou, o nouă generație, care este dezvoltată chiar de inginerii Ford Otosan, în colaborare cu echipele Ford la nivel global. „Este un model la care lucrăm cu Ford, inclusiv la nivelul platformei” a explicat Alper Tekeli, Ford Otosan Engineering Director, care coordonează activitățile de dezvoltare a noilor modele în companie. În centrul de dezvoltare Ford Otosan de lângă Istanbul, modelul Courier a ajuns deja într-o fază finală din punct de vedere al designului și este pregătit pentru a intra în producție la Craiova.

După ce modelele Courier Transit și Tourneo (de marfă și de persoane) vor începe să fie produse la Ford Otosan Craiova, va începe pregătirea pentru startul modelelor electrice. Începând cu Ford Puma, care va primi în 2024 o versiune complet electrică, urmat la scurt timp de cele două Courier, care vor deveni și ele electrice, acestea vor completa gama anunțată de Ford pentru Europa, alături de cele două modele ce vor fi produse la Koln, pe platforma MEB de la Volkswgen. La schimb, Ford Otosan va începe în Kocaeli să producă modelul VW Transporter, pentru partenerii germani.

O uzină ultra-modernă pentru platforme electrice

La Istanbul, Ford Otosan produce deja mașini electrice și hibrid, având o secție dedicată acestora. Bateriile sosesc direct de la furnizori și sunt amplasate pe autovehiculele E-Transit pe liniile speciale. Otosan a acumulat deja o experiență importanță în asamblarea de vehicule electrice, iar acum are propriile activități de dezvoltare-cercetare și lucrează la primele platforme complet electrice.

După E-Transit, Ford Otosan va continua cu lansările de vehicule electrice la Craiova. Aici, modelele Puma și cele două vehicule comerciale Courier vor folosi noua platformă dezvoltată în Turcia. Din punct de vedere tehnic, aceasta va fi o versiune a B-Platform, pe care este astăzi produs Ford Puma, însă una modificată pentru vehicule electrice. După cum a explicat Dave Johnston, director general adjunct Ford Otosan, toate cele șase modele și versiuni de motorizare care vor fi produse la Craiova vor folosi aceeași platformă. „Este o singură platformă care a fost adaptată pentru propulsia electrică. Cea mai mare parte a componentelor este comună”.

Familia Ford Courier va fi lnsat în cursul anului 2023, data oficială nefiind încă stabilită, iar versiunile electrice cor fi lansate în 2024. Detaliul cel mai important pentru noi este cel referitor la faptul că România va fi singurul loc din lume în care va fi produs acest automobil.

Author: Gabriel Dogaru

Share This Post On