Două motive pentru care a eșuat campania de vaccinare în România

Două motive pentru care a eșuat campania de vaccinare în România

UNU: Pentru că suntem o țară înapoiată, cu un procent mare de analfabeți funcționali, o populație aflată pe ultimul loc în Europa (și nu doar în Europa) la capitole esențiale și relevante privind dezvoltarea: cantitate de săpun folosită, număr de cărți citite, număr de clase terminate, procent de populație cu veceu în locuință, capacitatea de a citi și înțelege, precum și capacitatea de exprimare în limba maternă, nivelul de utilizare a internetului în viața de zi cu zi, ba chiar și la numărul celor care caută informații despre sănătate pe internet. Nu mai vorbesc despre acceptarea și utilizarea violenței în familie, predispoziția de a încălca și tolera încălcarea regulilor/legilor, libertatea de a arunca gunoaie oriunde, în jur, lipsa de respect pentru ceilalți și pentru mediul în care trăiesc și aș putea continua încă o oră.

Nivelul de educație și inteligență funcțională este atât de redus la o bună parte din populație, încât putem să observăm cu ochiul liber sindromul descris de Matthijs van Boxsel, în legătură cu proștii care au capacitatea de a acționa împotriva lucrurilor ce le aduc fericirea. Totodată, ei nu dispun de mecanismul necesar pentru a înțelege cât incompetenți sunt, imaginându-și întotdeauna, în toate domeniile, că știu mult mai multe decât nivelul lor real de cunoștințe.

DOI: Pentru că guvernanții au considerat că este suficient să cheltuie milioane de euro pe dozele de vaccin și să se laude cu asta, fără să există cercetări sociologice privind gradul de acceptare, privind canalele cele mai potrivite de informare și modul cel mai social de abordare a acestui subiect, într-o societate puternic divizată pe subiecte de medicină și profund înapoiată din foarte multe puncte de vedere, cum ziceam mai sus. De altfel, în cazul multora dintre politicieni putem să facem trimitere la punctul unu.

O cercetare sociologică profesionistă, urmată de o campanie de promovare la fel de profesionistă, făcută de o companie specializată, ar fi dublat numărul celor care s-au vaccinat, încă din primăvară. Specialiștii în comunicare și sociologie ar putea să confirme faptul că, dacă îți construiești o campanie corectă, bazată pe informații reale, care generează beneficiu pentru cei care sunt ținta acestei campanii, nu ai cum să nu obții rezultate reale. Mult mai multe și mai bune decât atunci când nu faci nimic, ci doar spui: am cumpărat vaccinuri, vaccinează-te!

Dacă sunt căutați vinovați pentru aceste eșec, atunci este clar că principalii responsabili sunt președintele Iohannis (a fost principalul coordonator real al campaniei de vaccinare, ca și al întregii acțiuni guvernamentale împotriva pandemiei), apoi prim-ministrul în funcție, Florin Cîțu, și, pe locurile următoare, aș spune la egalitate de puncte, ministrul sănătății (au fost doi, Ioana Mihăilă și Vlad Voiculescu, ambii sunt la fel de vinovați), secretarul de stat responsabil cu pandemia (Raed Arafat) și șeful campaniei de vaccinare, Valeriu Gheorghiță. Niciunul nu s-a ridicat să-i spună președintelui sau premierului că nu e bine cum facem. Niciunul n-a venit cu o propunere pentru a reorganiza comunicarea și promovarea acestei campanii vitale pentru reușita vaccinării în România. Din acest motiv, singurii români care s-au vaccinat sunt, în linii mari, cei care nu se încadrează la punctul 1, adică în jur de 30% din populația adultă. Aceeeași care se spală, citesc, se informează din surse corecte, merg la vot, își plătesc taxele și nu-și bat nevasta sau copiii. Respectă regulile acolo unde trăiesc și muncesc și nu aruncă chiștoacele de țigări pe geamul mașinii. Dar mai ales preferă să-i asculte pe specialiști, înainte de a lua o decizie legată de viața lor, fie că e o problemă medicală, una legată de instalațiile din casă sau de autoturismul personal.

Author: Gabriel Dogaru

Share This Post On