Români, vi se pregătește ceva: noile mașini bazate pe software

Români, vi se pregătește ceva: noile mașini bazate pe software

Fie că îți place, fie că nu, mașinile devin o colecție software capabilă nu doar să controleze fiecare componentă, ci și să crească durata de viață a produsului. Despre mașinile definite de software și viitorul industriei marcat de tehnologiile moderne.

Automobilul s-a născut acum mai bine de 100 de ani având la bază aceleași principii de funcționare și de producție ca astăzi: un șasiu cu patru roți, un motor amplasat sub capota din față sau în spatele mașinii, plus alte câteva sisteme de siguranță și confort, care au evoluat firesc. Producția în serie și-a stabilit propriile reguli, în suta asta de ani, iar de aici mai departe totul e istorie, însă modul în care trăiește un automobil propriul ciclu de viață s-a transformat mai mult decât produsul în sine. Paradoxal sau nu, s-ar putea să fim nevoiți să ne obișnuim cu o mașină care să fie nouă și după 10 ani.

Un autoturism modern are nevoie de aproximativ 12 – 13 ani pentru a-și duce existența de la momentul inițierii proiectului și până la producția ultimului exemplar. Întreg procesul s-a șlefuit în decenii, având la bază câteva realități: necesarul de timp pentru ca mașina să fie proiectată, inclusiv design, grup motopropulsor, instalații și tehnologii utilizate, adică circa cinci ani, și durata maximă de producție și de viață în showroom-urile dealerilor, altfel spus timpul în care mașina e la vânzare, astfel încât să fie atractivă și să nu fie depășită tehnologic, ceea ce înseamnă alți circa 7 – 8 ani. La jumătatea vieții medii de 7,5 ani, constructorii auto au inventat și așa numitul facelift (francezii îi spun Phase 2), în care sunt aduse unele mici îmbunătățiri pentru ca vehiculul să fie actualizat, măcar estetic. În general, sunt modificate farurile și grila, acolo unde se vede orice schimbare și costă puțin industrializarea ei, dar mai sunt introduse adesea tapițerii sau alte materiale noi, se lărgește gama de culori exterioare, apar jante cu design nou. Uneori se introduc și noi motoare ori echipamente îmbunătățite.

Întreg procesul de proiectare, design, producție este ceea ce se numește industrializarea unei mașini și este partea costisitoare a afacerii, înainte ca mașinile să se transforme în bani. Probabil că niciun alt bun de consum nu mai are nevoie de un timp atât de lung pentru ajunge să fie vândut, însă și profiturile generate de un automobil sunt incomparabile cu cele din alte industrii de retail.

Citește continuarea pe Autocritica.ro

Author: Gabriel Dogaru

Share This Post On