Porsche Experience – Super drive-test cu Carrera 4 Cabrio, Carrera 4 S si Cayman S

Porsche Experience – Super drive-test cu Carrera 4 Cabrio, Carrera 4 S si Cayman S

Un test realizat cu una dintre masinile sportive produse pe mapamond reprezinta intotdeauna o ocazie fericita, insa atunci cand este vorba despre trei astfel de masini, evenimentul se transforma intr-o experienta inedita, mai ales daca se completeaza cu o lectie de pilotaj oferita de un profesionist.

Decizia Porsche Romania de a prezenta ziaristilor o parte a gamei de masini disponibile pe piata noastra a fost primita cu satisfactie, fara indoiala, de toti cei care au participat la acest eveniment. Si asta pentru ca nu era vorba despre o prezentare plictisitoare, in care luxoasele masini Porsche erau lustruite cu grija si expuse in vreun showroom, ci despre un drive-test cu trei dintre cele mai vandute modele ale producatorului german: Carrera 4 Cabrio, Carrera 4 S si Cayman S, trei masini ce valoreaza impreuna aproape 300.000 de euro. La jumatatea testului era programata si o mica surpriza: o lectie de pilotaj predata de cunoscutul Horatiu Ionescu Cristea chiar pe virajele din Poiana Brasov, cele pe care se alearga in fiecare an in Raliul Brasovului.

Carrera 4, precizie germana
Cele trei modele Porsche sunt doar o mica parte din ceea ce fanii marcii au la dispozitie in acest moment, fiind insa printre cele mai noi intrate in gama. Carrera 4 face parte din celebra serie 911, principala trasatura fiind tractiunea integrala care face din aceasta masina una dintre cele mai stabile sportive. Avand in centru diferentialul central cu vasco-cuplu, transmisia AWD distribuie permanent cuplul catre cele doua punti, in proportiile cerute de aderenta. Simultan, diferentele de rotatie dintre cele doua osii provocate de deplasarea vehiculului in fiecare moment sunt compensate, procentul de cuplu furnizat rotilor fata variind (de la 35% in conditii normale) in intervalul 5-40%. Impreuna cu transmisia lucreaza si PSM (Porsche Stability Management – echivalentul ESP), dezvoltat special pentru gama Carrera 4. Efectul celor doua tehnologii este un comportament incredibil de stabil, masina fiind aproape imposibil de „scapat” de pe traiectorie, insa chiar si cu PSM-ul decuplat, „trasa” urmata de vehicul este extrem de previzibila, si la viteze foarte mari. In plus, manevrabilitatea masinii este si mai ridicata, directia precisa, tipica Porsche, fiind ajutata inteligent de electronica de la bord, inclusiv in virajele dificile. Versiunea Cabrio a modelului Carrera 4 beneficiaza de motorul standard de 3.6 litri, un boxer tipic Porsche, in 6 cilindri, amplasat pe spate si care ofera un centru de greutate foarte coborat. Puterea produsa de acest motor urca uimitor de rapid pana la 325 CP, la 6.800 de rotatii pe minut, acceleratia de la 0 la 100 km/h fiind de numai 5,3 secunde (cu 0,2 secunde mai „lenta“ decat versiunea coupé). Acoperisul este textil, retractabil electric, iar numarul de locuri oficial este 4, desi bancheta din spate nu poate fi utilizata decat pe perioade scurte, din cauza dimensiunilor. Celalalt model 911 pus la dispozitie, Carrera 4 S, este o veritabila opera de arta in materie de masini super-sportive, beneficiind de un motor si mai mare, de 3.8 litri, a carui putere ajunge la 355 CP la 6.600 rotatii pe minut. Greutatea mai mica si caii-putere in plus coboara valoarea acceleratiei (0-100 km/h) la 4,8 secunde, una de top pentru acest segment de vehicule. Viteza maxima furnizata de producator (si probabil greu de verificat in conditii de trafic) este una fabuloasa: 288 km/h.

Salbaticul Cayman
Un loc aparte in testul nostru l-a ocupat Cayman S, unul dintre ultimele produse lansate de Porsche, apreciat unanim de jurnalistii auto de pe toate meleagurile, la scurt timp dupa introducerea in showroom-uri. Initial, Cayman a fost considerat doar un Boxter coupé, data fiind platforma comuna pe care o impartea cu acesta, si, eventual, un model care sa umple locul liber dintre Boxter si Carrera. Nu intamplator, Porsche a preferat sa iasa pe piata cu versiunea S, mai puternica, pentru a sublinia caracterul sportiv pronuntat al acestui model. Ulterior, aparitia lui Cayman „cel mic” (cu motor de 2.7 litri) a accentuat si mai mult performantele celui dintai: propulsor de 3.4 litri, 6 cilindri, amplasat central, 295 CP la 6.250 rotatii pe minut, 340 Nm, tractiune pe axul spate, cutie manuala in 6 trepte, extrem de precisa, acceleratie 0-100 km/h in 5,4 secunde, viteza maxima de 275 km/h. Insa, mai important decat toate cifrele insirate mai sus, la Cayman este evident caracterul plin de personalitate al masinii, in ansamblul sau. Habitaclul cu numai doua locuri, motorul amplasat chiar in spatele scaunelor, parca pentru a-i simti mai aproape respiratia, cuplul transmis catre rotile spate, cu efecte devastatoare, si nu in ultimul rand liniile sale curbe, care contribuie la silueta tipica Porsche, dar unica in acelasi timp, toate fac din Cayman un soi de armasar salbatic, suplu si musculos, dar usor de domesticit. Probabil ca aceleasi sentimente le-a incercat si pilotul Horatiu Ionescu Cristea, de vreme ce si-a exprimat fara echivoc preferintele pentru Cayman, in ciuda numarului de cai-putere mai mic comparativ cu modelele Carrera 4. Urcarile si coborarile pe soseaua ce merge din Poiana catre Rasnov au fost o veritabila placere, amestecata evident cu adrenalina, avandu-l la volan pe Horatiu, in zi buna. Caymanul a facut spectacol pe virajele in ac de par, si-a demonstrat agilitatea la catarare, zvacnind nervos din cauciucurile de 265 de pe spate, sfarsind prin a cere un nou plin de benzina (daca intereseaza pe cineva, consumul acestui vehicul este 15 l urban si 10,6 l extraurban) pentru drumul de intoarcere catre Bucuresti.

Author: Gabriel Dogaru

Share This Post On